BLOG: Is er leven na Uber?

“Samen het verschil maken.” Het is een holle uitspraak geworden. Een goedkope marketingslogan. Veel ondernemingen die een goede indruk willen maken, proberen de maatschappelijke kaart te spelen. Ze voeren aan dat ze veel waarde hechten aan het collectief belang, aan samenwerken, aan de toekomst, aan een betere wereld voor iedereen, enzovoort, enzovoort.

Maar hoe vertaalt zich dat in de praktijk? Wel, in de praktijk denken de meeste ondernemingen in de eerste plaats aan zichzelf en doen ze wat ze altijd al hebben gedaan: zoeken naar winstmaximalisatie, een groter marktaandeel verwerven, ten koste van de anderen. We trekken het op flessen, akkoord, maar een beetje straffe taal kan helpen om een punt te maken. Nuances doen soms meer kwaad dan goed.

Voor CityDepot zijn collectiviteit en samenwerken geen loze leuzen. Het zijn de fundamenten van ons businessmodel. CityDepot is een platform, waarop we andere bedrijven uit de logistieke sector en dienstensector uitnodigen om samen te werken. We zijn geen expediteur, we zijn geen transporteur, we zijn geen shipper. Er zijn andere bedrijven die dat beter kunnen en daar veel meer ervaring in hebben dan wij. Alleen doen zij het in hun eentje. Wat wij doen, is hen samenbrengen op ons platform en op die manier hun business case versterken. Hoe beter onze partners het doen, hoe beter wij het doen.

We hebben niet het dopje van de colafles uitgevonden. We hebben niet de fles uitgevonden waar de cola in gebotteld wordt. We hebben ook niet de cola zelf uitgevonden. Onze kracht en toegevoegde waarde schuilt in het samenbrengen van verschillende “uitvinders” of vernieuwers om de lekkerste cola in het mooiste flesje met het meest handige dopje in de winkels te krijgen. Bij wijze van spreken, uiteraard.

En het mag gezegd: bpost, onze belangrijkste en grootste aandeelhouder, doet ongeveer hetzelfde. Het participatie- en acquisitiebeleid van bpost is erop gericht om specialisten in nichemarkten van de distributie en logistiek binnen te halen en samen te brengen, met de bedoeling om samen sterker te worden.

Innovatie richt zich voornamelijk op vernieuwende producten en diensten. Grote innovatoren als Tesla en Uber gaan een stap verder, door in te werken op processen en zelfs denkbeelden. Zonder onszelf te willen meten die wereldbedrijven, durven we bij CityDepot te beweren dat wij nóg een stapje verder gaan: wij streven niet naar innovatie van producten, diensten of zelfs markten, wij werken aan maatschappelijke innovatie. Met IT als bindmiddel en met duurzaamheid – zowel financieel als ecologisch en sociaal – als uitkomst.

Niet de economie verandert, de wereld verandert. Meer nog: we leven niet in een tijdperk van verandering, we leven in een verandering van tijdperk.

Is er leven na Uber? Jazeker, de toekomst begint pas.