BLOG: Een Tesla voor iedereen?

CityDepot maakt zoveel mogelijk gebruik van elektrische en andere duurzame voertuigen. Dat is een bewuste keuze. Duurzaamheid zit in ons DNA. Eigenlijk zou het een evidente keuze moeten zijn, want we zijn – hopelijk toch – allemaal bekommerd om het milieu, onze luchtkwaliteit en de wereld die we achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Jammer genoeg liggen er heel wat hindernissen tussen onze principes en de realiteit.

Tesla doet ons dromen. Rijden we straks met zijn allen rond met elektrische wagens en – bij uitbreiding – bestelwagens en trucks? Dat valt nog te bezien. Tesla heeft de grote verdienste dat het de innovatie in de automobielindustrie versnelt. Elon Musk schopt de grote automerken tegen de schenen en zet ook – gewild of ongewild – de consument aan het denken. Maar hij moet nog bewijzen of zijn ecologische voertuigen ook financieel duurzaam kunnen zijn. En dat is nog wat anders.

De big boys in de auto-industrie investeren miljarden in duurzame innovatie, maar moeten erkennen dat het allemaal langer duurt dan gepland en meer kost dan vooraf berekend. Minstens even belangrijk: ze hebben ook de rekening van de consument verkeerd gemaakt. Die is zich steeds meer bewust van onze ecologische noden, maar vindt niet dat hij daarom 10.000 of 15.000 euro meer moet betalen voor een milieuvriendelijke wagen.

Het oorspronkelijk objectief van 10 procent elektrische voertuigen tegen 2020 zullen we niet halen. De oorzaken zijn gekend: dure accu’s met een beperkte actieradius, lange laadtijden en te weinig oplaadpunten. Maar er is beterschap op komst: volgens het Zwitserse onderzoeksbureau Future Matters daalt de prijs van de accu’s sneller dan verwacht en zal de levensduur van de batterijen zodanig verhogen dat elektromobiliteit op korte termijn financieel interessant wordt.

En wat met vrachtvervoer? Ook elektrische voertuigen voor het transport van goederen zijn nog duur, tot nader order te duur om “econologisch” – ecologisch én financieel – duurzaam te zijn. Arthur Vijghen, de oprichter van The New Drive, merkt bovendien op dat de emissienormen van de nationale en Europese overheden voor vrachtvoertuigen beduidend minder streng zijn dan de normen voor personenwagens. Vlaanderen reikt premies voor de aankoop van een ecovriendelijke personenwagen, maar niet voor de aankoop van duurzame vrachtwagens. Het gevolg is dat de meeste constructeurs van vrachtvoertuigen niet meteen de aandrang voelen om te investeren in groene technologieën. Dé oplossing is dus zeker nog niet voor morgen.

De Europese Commissie heeft onlangs het LIFE-project Urbannecy in het Franse Annecy bezocht, dat tot doel heeft om de leefbaarheid van de toeristische trekpleister bij onze zuiderburen te verhogen door middel van efficiënte stadsdistributie. Het besluit: “It was therefore decided to develop an Urban Distribution Centre (Centre de Distribution Urbain) to ensure that goods destined for Annecy's city centre could be delivered in a more sustainable way in a bid to reduce congestion as well as greenhouse gas and particulate matter emissions.” Precies de oplossing die we bij CityDepot al enige tijd in de praktijk brengen!

De toekomst moet duurzaam worden. Ook de toekomst van de mobiliteit en distributie. Voertuigen die aangedreven worden door benzine en diesel passen niet in dat plaatje. Alles wijst erop dat elektriciteit en waterstof de krachtbronnen van morgen zijn. Onze collectieve hoop op een volledig elektrisch wagenpark loopt enige vertraging op. Waterstof lijkt de ultieme oplossing, maar staat nog in de kinderschoenen. Met name de kwetsbaarheid en bedrijfszekerheid van sommige onderdelen vormen een probleem, waarvan de oplossing wellicht niet voor 2025 moet worden verwacht.

Als tussenoplossing worden hybride voertuigen voorgesteld, die uitgerust zijn met een elektromotor én een kleine conventionele benzine- of dieselmotor. Hybride modellen zijn echter zo duur, in aankoop én in onderhoud, dat ze eerder een lapmiddel zijn dan een oplossing. Doordat ze over het algemeen zwaarder zijn dan klassieke voertuigen, verbruiken ze ook relatief meer. En dat kan niet de bedoeling zijn.

Bij CityDepot betuigen we volmondig onze steun aan Tesla en alle andere producenten van milieuvriendelijke voertuigen en hopen we overheden op alle niveaus te kunnen inspireren om in te zetten op minder luchtvervuiling, minder lawaaihinder en een hogere levenskwaliteit in de binnensteden. Daar worden we allemaal beter van!